Hør paa meget! tal dog blot Hvad til Tid og Sted er godt!

Se flere sitater

Henrik Wergeland er viktig som historisk person og forfatter i Norge. Læring om Henrik Wergelands litteratur og rolle som formidler av demokratiske verdier og kulturelt likeverd kan brukes på alle nivåer i tråd med kompetansemålene i norskplanen.

 

 Kompetansemål i norsk, 4. trinn (utdrag):

 

Skriftlige tekster:

  • lese barnelitteratur og fagtekster for barn med flyt, sammenheng og forståelse for innholdet og beskrive egne litteraturvalg
  • skrive fortellinger, dikt, brev og sakpreget tekst
  • gjenkjenne og bruke de språklige virkemidlene gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
  • vurdere og sammenligne egne og andres tekster
  • foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • finne stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver på biblioteket og Internett

Sammensatte tekster

  • lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde
  • drøfte noen estetiske virkemidler i sammensatte tekster

Kompetansemål i norsk, 7. trinn (utdrag):

Skriftlige tekster

  • lese lengre norske og oversatte skjønnlitterære tekster, barnelitteratur og sakprosatekster på bokmål og nynorsk og uttrykke forståelse og leseopplevelser
  • bruke varierte lesestrategier for å lese ulike typer tekst i ulikt tempo
  • presentere egne leseerfaringer fra skjønnlitteratur og fagbøker skriftlig og muntlig
  • bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive tekster
  • bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte
  • forklare opphavsrettslige regler for bruk av tekster hentet fra Internett

Sammensatte tekster

  • lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner
  • bruke estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon
  • vurdere tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner
  • bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene

 

Birgitte Kleivset, 13. juni 2013 | Skriv ut siden